خرید گروهی ( به انگلیسی : Group buying )

 

 تعریف تخفیف گروهی یا خرید گروهی :

یکی از جذاب ترین روش های تبلیغات در بازار کسب و کار از دوره آغاز تا کنون، ارایه تخفیف بر روی محصول آن کسب و کار بوده که با وجود اینترنت در دنیای امروزی این امر به صورت نوین و با شیوه ای متفاوت پیاده سازی گردیده که در ایران با نام تخفیف گروهی شناخته شده است .

 

 در این سیستم هم خریداران می توانند با هزینه کمتر با محصول جدیدی آشنا شوند و سود ببرند، و هم فروشندگان با استفاده از این سیستم نوین و جدید تبلیغاتی رونق خاصی برای کسب و کارهای خود به وجود آورند.

 

در حقیقت کاربران به راحتی تنها با یک کلیک صاحب کالای مورد نظر با تخفیف و قیمتی کمتر از بازار می شوند و این مزیت در تکرار خرید آنها از سایت های تخفیف گروهی بسیار کارا و موثر است.

 

ایده اصلی این کار از زمانی شروع شد که ارائه دهندگان کالا یا خدمات به ازای تعداد خرید مشخصی مبلغی به عنوان تخفیف به مشتریان گروهی شان می دادند که این امر موجب رشد سریع و استقبالی چشمگیر از این تخفیف و امتیاز ویژه می شد.

 

درحقیقت شرکت های واسطی بین خریدار و فروشنده بودند که سود قابل توجهی متوجه آنها بود. بر همین اساس شیوه نوینی از بازاریابی  شکل گرفت  که شرکت های بازاریابی  با جذب مشتریان به سمت سایت های تخفیف گروهی باعث شدند سود تخفیف مستقیما به مشتری برسد.

 

این روزها وب‌سایتهای خرید گروهی بسیار پر تعداد شدند و در کشورهای گوناگون دنیا مورد توجه قرار گرفتند. این وب‌سایت‌ها اجناس و خدمات مختلف و متنوعی را برای فروش عرضه می‌کنند. وب‌ سایتهای خرید گروهی معمولاً به خریداران این امکان را می‌دهند تا با اشتراک‌گذاری پیشنهادهای موجود در وب‌ سایت در شبکه‌های اجتماعی دیگران را هم از این پیشنهادها با خبر کنند.

 

وب‌سایت های خرید گروهی به فروشندگان و کسب و کارهای کوچک این امکان را می‌دهند تا با عرضه کالا یا خدماتشان به فرصت‌های جدید فروش دست پیدا کنند و همچنین باعث میشوند زمانهای بلااستفاده در طول روز کسب و کارهای بزرگ و کوچک گوناگون پربارتر شوند و بهترین بهره وری را داشته باشند.

 

خرید گروهی کالاها و خدمات مختلف را با قیمتی کاهش یافته در زمانی محدود و مشخص پیشنهاد می‌دهد به شرط اینکه حداقل تعداد خاصی از خریداران آن کالا یا خدمات پیشنهاد شده را بخرند که البته به مرور زمان و با شناخته تر شدن این سیستم دیگر اجناس کم کم از این بند خارج و اگر پیشنهادی نیز به دلیل تعداد کم خریدار کنسل شود به احتمال زیاد خدماتی ( مثل تورهای مسافرتی ) میباشد.

 

الگوی تجاری وب‌سایت های خرید گروهی :

فروشگاه‌ها، رستوران‌ها یا دیگر فروشندگانی که با این وب‌سایتها کار می‌کنند مجبور هستند برای این الگوی فروش تخفیف قابل توجه‌ای را در نظر بگیرند اما در عوض می‌توانند بلافاصله حجم قابل توجهی از خریدار و مراجعه‌کننده را بدست آورند.

 

معروف ترین وب‌سایت خرید گروهی دنیا :

موفق‌ترین خرید گروهی دنیا در حال حاضر گروپان ( به انگلیسی: Groupon ) است که در سال ۲۰۰۸ آغاز به کار کرده است و تا سال ۲۰۱۰ میلادی موفق شده در بازارهای قاره امریکا، اروپا و آسیا نفوذ کند. تا کنون بیش از ده ها میلیون نفر عضو گروپان شده‌اند. در سال ۲۰۱۱ گوگل با پیشنهادی ۶ میلیارد دلاری قصد خرید گروپان را داشت اما گروپان این پیشنهاد را رد کرد و به توسعهٔ سرویس‌هایش ادامه داد. پس از رد این پیشنهاد توسط گروپان، گوگل آغاز به راه‌اندازی سرویس مشابهی به نام گوگل آفرز ( به انگلیسی: Google Offers ) کرد. در همین سال فیسبوک نیز مشغول تولید و بررسی یک سرویس اجتماعی خرید به نام فیسبوک دیلز ( به انگلیسی: Facebook Deals ) شد. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ سایت مشابه گروپان در دنیا وجود دارد که به ارائه سرویس خرید گروهی مشغول هستند.

 

تاریخچه وب سایت های تخفیف گروهی در ایران :

پس از تابستان ۲۰۱۱ سایت‌های خرید گروهی در ایران آهسته ‌آهسته راه‌اندازی شدند و با تلاش فراوان جایگاه ویژه ای در فروش آنلاین کشور پیدا کردند.

 

 

 
Nitaran Web Design